ONLINE REZERVASYON

ÇAMLIK TREN MÜZESİ

...Ve bir gün insan, demir raylar üzerinde yürüttüğü araçlarla kuzeyle güneyi,ddğuyla batıyı birbirine bağladı. Dünyanın dört bir tarafını saran demiryolları üzerinde beyaz dumanlar çıkararak yol alan bu araçlar buharlı trenlerdi.

Osmanlı döneminde ilk demiryolu, 1854 yılında işletmeye açılan Kahire-İskenderiye demiryoludur. Bunu, Anadolu’da ve Rumeli’de kısa mesafeli demiryolları izledi.Osmanlı İmparatorluğu’nun demiryolu alanındaki asıl büyük girişimi, “Bağdat Demiryolu” adıyla bilinen Anadolu-Bağdat hattı projesidir. Ama bu hatların bitirilip işletmeye açılmasında daima engellerle karşılaşıldı. Çoğu defa demiryolu tamamlanmadan şömendiferler gelmiş oluyor ve yıllarca atıl bekliyorlardı. Bertrand Bareilles adlı bir Fransız seyyah, bu yüzyılın başında yazdığı “Constantinople” adlı kitabında”Bursa-Mudanya yolu üzerinde ilk rayın konulmasını, yağmur ve güneş altında yirmi yıldan daha fazla bekleyen lokomotifleri, vagonları ve bütün demiryolu araç ve gerecini herkes görmüştü” diye yazar.

10. Yıl Marşı’nda da belirtildiği gibi Anayurdun demir ağlarla örülmesi asıl Cumhuriyetle gerçekleşir. Ülkemizdeki ilk demiryollarından olan İzmir-Aydın demiryolunun önemli noktalarından biriydi Çamlık. Kış aylarında kapanan demiryollarını açan ekiplerin konumlandığı, rampa çıkarken zorlanan katarlara destek vermesi için sürekli bekletilen lokomotiflerin istasyonuydu burası. O günkü işlevinden uzak olarak bugün, TCDD çalışanı bir avuç insanın girişimi ile bir açık hava tren müzesi haline dönüştürülen Çamlık Müzesi, Selçuk-Aydın karayolunun 7. kilometresinde bulunuyor. Selçuk istikametinden Aydın’a giderken Çamlık mevkiine ulaştığınızda Tren Müzesi’yle karşılaşıyorsunuz. Tabela ve görevli aramayın, bulamazsınız! Ama bunlar zaman içinde yolculuğa çıkmanızı engelleyemez. İşte karşınızda Erzurum-Kars hattında çalışmış, 1910 Alman-Schwartzkopf imalatı lokomotif. İri cüssesine bakmadan okşamak, elinize fırça ve bez alıp temizlemek istersiniz. Biraz ileride İngiliz-Humboldt fabrikalarında 1912 yılında yapılmış, saatte 65 km yapabilen lokomotif duruyor. Kurtuluş Savaşı yılları aklınıza gelir onu görünce. Anadolu’nun iç bölgelerinden Batı’ya yapılan asker sevkiyatı bir film şeridi gibi geçer gözlerinizin önünden. Dünyanın farklı yerlerinde imal edilmiş çeşit çeşit trenin bulunduğu Müze, emsallerinde görülmeyen bir zenginliğe sahip. Birçoğu ömrünü tamamlayıp hurdaya çıkarılması gereken bu trenleri tutkuyla, sevgiyle onarıp bugüne getirmek ne güzel! İçinde barındırdığı otuza yakın lokomotif ile dünyadaki meraklılarını bekliyor, geçmişe yolculuk için Çamlık Tren Müzesi. 

Bahri Kâmil Fırat, “Skylife”, Kasım 1995